CD INFORMATION   CD REVIEW by Freddy

07. Black Gal
08. Oklahoma
09. Come on in this House
10. I Found Out
11. Send You Back to Georgia
12. Honest I Do

Elvin Bishop (1943) leerde de Blues kennen via radio en door het beluisteren van platen. Toen hij in 1960 naar de 'University Of Chicago' trok om er psycologie te gaan studeren leerde hij Paul Butterfield kennen. Die twee werden 'best buddies' en Paul die toen veel rondhing in de zwarte Blues clubs stelde aan Elvin voor om met een band te beginnen. Rond die tijd waren ze zowat verslaafd aan de blues en als naam van de band werd Paul's naam gebruikt. In 1963 werd zodoende de Paul Butterfield Blues band geboren. Buiten Elvin Bishop kende de PB Blues band nog een andere 'outstanding' guitarspeler die luisterde naar de naam van Mike Bloomfield.

Als één van de grondleggers van de Paul Butterfield sound bleef Elvin tot 1968 bij de band en namen ze tijdens die vijf jaar 3 albums op. Elvin trok richting San Francisco en richtte aldaar zijn eigen band op, The Elvin Bishop Group. Van het Bill Graham's Fillmore Label verhuisde hij naar 'Epic' en oogste tijdens de periode van 1970-1973 aardig wat succes. Elvin's sound veranderde toen die tijd ook en zijn muziek leunde toen eerder aan tegen de nieuwe Rhythm & Blues. In 1974 tekende Elvin een contract bij het New Capricorn Label en nam tot 1978 zes albums op voor dat label.

In 1976 scoorde Elvin Bishop voor Capricorn zijn grootste hit met 'Fooled Around and Fell In Love' samen met de man met de ijzeren longen, Mickey Thomas. Eind jaren '70-tig ging Capricorn over kop en trok M. Thomas naar Jefferson Starship. Voor Elvin Bishop brak toen een tijd aan van kommer en kwel. Elvin's leven werd een hel onder invloed van drugs en drank. Hij koos toen terug de richting van de power-blues en bewees in 1991 met het bij Alligator records uitgebrachte 'Don't Let The Bossman Get You Down' dat zijn zo gekende guitarspel waarmee hij roem en glorie oogstte de tand des tijds had doorstaan. In 2000 sloeg voor Elvin het noodlot alweer toe toen zijn dochter werd vermoord en verdween Bishop voor geruime tijd in de anonimiteit.

In 2005 nam Elvin Bishop terug de draad op met het album 'Gettin' My Groove Back' en nu in 2008 is er deze nieuwe 'The Blues Roll On'. Voor de opnames van dit nieuwe album kreeg Elvin de hulp van heel wat Bluesiconen. B.B. King, James Cotton, George Thorogood, Kim Wilson, Tommy Castro, Ronnie Baker Brooks, Angela Strehli en John Németh zijn namen die klinken als een bus en hopelijk brengen ze met hun inbreng een beetje 'Good JuJu' voor Bishop.

In het openingsnummer 'The Blues Rolls On' krijgt Elvin al dadelijk de hulp van Kim Wilson op de harmonica. Op 'Night Time is the Right Time' mag hij beroep doen op niet minder dan twee prachtige stemmen uit het blueswereldje. Eenerzijds krijgen we 'Soulvoice' John Németh te horen (wie we binnenkort terug in ons landje mogen begroeten) en als tweede helft in dit duet komt Angela Strehli op de proppen. Back to the Roots met het slidenummer 'Yonder's Wall' met Ronnie Baker Brooks als vocals en voor het guitaarwerk krijgt Elvin hierin steun van Tommy Castro. Op het Funky nummer 'Struttin' My Stuff' verzorgt Elvin zelf de vocals en grijpt hiermee terug naar de jaren '70

'Live recorded' is 'Keep a Dollar in Your Pocket' waarbij hij als intro een gezellige babbel heeft met B.B. King over diens beginjaren als DJ alvoor deze zijn 'Lucille' aan het werk zet. Ook terug naar de Rhythm & Blues van de jaren zeventig grijpt Elvin met 'Who's The Fool' van Berry Gordy & Smokey Robinsonen en zo wordt er niet één bluesstrekking vergeten en komen verschillende stijlen hier aan bod zeker als ze er een slow Zydeco van Clifton Chenier bovenop gooien met 'Black Gal'. Chicago Blues krijgen we met 'Come in to My House' met hulp van de voltallige HomemadeJazz Bluesband. Ook de twee broertjes Perry en hun zusje Taya brengen hier hulde aan Elvin.

Bij 'I Found Out' krijgt John Németh terug hulp van Angela als harmony vocal en die twee mogen van mijn part dadelijk aan een album vol duetten beginnen. Bluesrocker George Thorogood komt zij ding doen op 'Send You Back To Georgia' en Jimmy Reed's 'Honest I Do' krijgt hier met de vertolking van Németh op de bluesharp een speciaal plaatsje bij mij doordat het een volledige instrumentale versie is met John op de harmonica..

We hopen dat met deze 'The Blues Rolls On' alle bad Mojo voor Elvin is heengegaan.

DELTA GROOVE PRODUCTIONS

COAST TO COAST